Bijschrift afbeelding als tekstvak
Paul D B
2006-06-27 11:21:02 UTC
Hallo

Ik wil mijn bijschriften als tekstvak bij een afbeelding, zodat ik
vervolgens beide vakken kan groepern zodat ze mooi bij elkaar blijven.

Ik klik op de afbeelding, dan in menu: Invoegen, verwijzing, bijschrift.
Tekst intypen en klaar is kees. Word voegt het bijschrift als tekstvak
in. Prima dus.

Echter, in een bepaald document, en wel de maandelijkse nieuwsbrief van
de club, doet Word dit plots niet meer.
Het bijschrift wordt ingevoegd als een gewone regel tekst, en je kan het
dus niet groeperen met de afbeelding.

Met dit document al op 3 verschillende PC's geprobeerd. Gaat niet, dus
het is een instelling in het doc zelf.

Wie weet hoe ik dit opgelost krijg?
Paul
Paul D B
2006-06-27 11:52:55 UTC
Post by Paul D B
[...]
Ik kom nog even terug op mijn eigen bericht.
Hoewel de afbeeldingen steeds op dezelfde wjze worden ingevoegd
(invoegen, afbeelding, uit bestand) en vanzelfde type zijn (JPG), lijkt
er in Word een verschil te zijn.

A) De afbeeldingen (waarvoor een bijschrift wel als tekstvak wordt
ingevoegd): als je erop rechtsklikt dan staan er in het contextmenu de
items
- groeperen
- volgorde
- autovorm standaard instellen

B) Bij de andere afbeeldingen (waarvoor een bijschrift dus NIET als
tekstvak wordt ingevoegd), staan deze drie zaken NIET in het contextmenu
maar daarentegen wel de items
- Randen en arcering
- Bijschrift

(en als je dat item bijschrift kiest, dan krijg je opnieuw een
bijschrift als een gewone regel tekst)

Nog een verschil: ga ik in "Afbeelding opmaken", dan hebben die van type
A) wel de mogelijkheid om de "Lijn in te stellen", die van type B)
hebben dat niet (staat in het grijs).

Laat dit alles bij iemand soms een belletje rinkelen?
Paul
Paul D B
2006-06-27 14:35:13 UTC
Post by Paul D B
Post by Paul D B
[...]
Ik beantwoord mijn eigen vraag (ik had wat beter moeten rondzoeken); dan
hebben anderen er later ook wat aan:

Het hangt af van de "indeling" van je afbeelding (zie afbeelding
opmaken, Indeling).
Indien deze is ingesteld op "In tekstregel", dan krijg je een afbeelding
waarin je a) geen kader kan selecteren en b) indien je een bijschrift
invoegt, dan wordt dit een gewone tekstregel.

Indien de indeling is ingsteld op iets anders, bv. "om kader", " boven
en onder", dan krijg je een afbeelding die je een kaderlijn kan geven en
waarbij een bijschrift zal worden ingevoegd als tekstvak. In dit
laatste geval kan je dus het bijschrift en de afbeelding selecteren en
groeperen, waardoor ze mooi samen blijven wanneer je de layout van je
document herschikt.
Paul
Jaap Kappert
2023-06-19 07:53:49 UTC
Post by Paul D B
Post by Paul D B
Post by Paul D B
[...]
Ik had nooit gedacht dat ik als 19 jarig studentje op school zou zitten met precies dit probleem en op google een post van 17 jaar geleden tegen zou komen en het me nog zou helpen ook.
Paul mocht je dit nog zien. hartelijk dank, dit had ik zelf niet snel kunnen bedenken.

Groetjes Jaap.