Hoe kan ik een overschreven word bestand terughalen?
Dirk Van Hoof
2009-12-28 21:06:01 UTC
Ik heb per ongeluk een word bestand overschreven in plaats van het op te slaan.
Kan ik de vorige versie van dit bestand terug ophalen?
Alvast bedankt !
liesbethVM
2009-12-28 21:41:01 UTC
Post by Dirk Van Hoof
Ik heb per ongeluk een word bestand overschreven in plaats van het op te slaan.
Kan ik de vorige versie van dit bestand terug ophalen?
Alvast bedankt !
Dirk,

Probeer eens te zoeken (start > zoeken) naar de naam van het overschreven
bestand, gevolgd door ".tmp". (documentnaam.tmp)
kijk dan eens naar een vroegere datum, waarop het document nog niet
overschreven was.

Hopelijk werkt dit.
Veel succes ermee.

Mvg,
Liesbeth
h***@gmail.com
Kan ik dit dan ook met een excel dokument door TMP te gebruiken of ....
liesbethVM
2009-12-28 21:51:31 UTC
Post by Dirk Van Hoof
Ik heb per ongeluk een word bestand overschreven in plaats van het op te slaan.
Kan ik de vorige versie van dit bestand terug ophalen?
Alvast bedankt !
Als het vorige niet lukt, kan je het volgende misschien proberen:
http://www.tech-pro.net/office-recovery-tutorial.html
Hier vind je hoe je kan recoveren om zo word-bestanden,... terug te vinden.

mvg,
Liesbeth
KeesC
2009-12-28 22:47:49 UTC
Post by Dirk Van Hoof
[...]
En ik zou er eens over gaan denken om backups te maken, voor dit soort en
een dozijn andere situaties als vergissingen, fouten, catastrofes, crashende
harddisks enzo.

Kees.
Dave
2009-12-29 12:10:02 UTC
Dirk,

Als je Word intussen hebt afgesloten is de kans erg klein dat je nog iets
vindt. Als je de computer intussen hebt afgesloten is de kans NOG kleiner.
Afgezien van de suggestie om regelmatig backups te maken (wat essentieel is),
heb ik nog twee "kalf verdronken" adviezen.

We maken deze fout allemaal. Je hebt 's morgens een brief geschreven en een
hele alinea uit die brief moet die zelfde middag in een volgende brief komen.
Je gebruikt daarom de eerste brief min of meer als sjabloon voor de volgende
en begint zaken weg te halen en te wijzigen. Je raakt zo betrokken bij je
werk (of wordt onderbroken) dat je zonder er bij na te denken op Opslaan
drukt en beseft even later dat je de eerste brief nu hebt overschreven (en
kwijt bent). In dit geval helpt ook een backup niet, want die heeft je
systeem nog niet gemaakt. Twee adviesen:

VOORKOMEN (beter dan genezen):
Terwijl je die eerste brief opent met de bedoeling om hem op bovenstaande
manier te veranderen, prevel onophoudelijk als een mantra tegen jezelf
"Opslaan als..., opslaan als..." Zo dwing je jezelf b.w.v.s. om het document
meteen op te slaan onder een andere naam. Ik doe dit altijd, maar werk ook
alleen in mijn kantoor, niemand die me vraagt tegen wie ik praat. :-)

GENEZEN:
Op het moment dat je beseft dat je ongewent je document hebt overschreven,
maar nog VOORDAT je het nieuwe document hebt afgesloten (en nadat je jezelf
hebt uitgescholden voor idioot), klik je naast het knopje Ongedaan Maken.
Scroll helemaal naar beneden zodat alle handelingen worden geselecteerd. Met
een beetje geluk zijn dat ook ALLE wijzigingen, die je in dit document hebt
aangebracht en heb je nu je originele doc weer terug. Deze sla je op onder
een andere naam. Eventueel kun je Word nu afsluiten en met Verkenner die twee
docs opzoeken en de namen wijzigen.

David
Alvast bedankt !
Bert
2009-12-29 14:42:22 UTC
Post by Dave
[...]
Je kunt dan beter direct het bestand "opslaan
als" en niet als een gestoorde opslaan als te
prevelen. :-))
Bert
ophalen? Alvast bedankt !
Dave
2009-12-30 10:02:01 UTC
Bert,

Duh. Het "als een gestoorde prevelelen van 'opslaan als'", is om te
voorkomen dat je vergeet meteen na het openen van het bestand opslaan als te
kiezen. Dat schreef ik ook: "Zo dwing je jezelf b.w.v.s. om het document
meteen op te slaan onder een andere naam."

Niet in discussie gaan met mensen die een perfecte oplossing hebben gevonden
voor hun eigen stommiteit! :-)

David
.
Luc
2009-12-30 10:14:23 UTC
Dirk,
Naast de excellente adviezen van Liesbeth, Kees en Dave zou ik toch
suggereren, als je dat regelmatig overkomt, van een optie te gebruiken die
het accidenteel overschrijven uit de weg gaat. In het taakvenster Nieuw
document, staat als vierde optie, op basis van een bestaand document. Als je
dat kiest krijg je een kopie van het gekozen document met een gewone naam
'document x'. Hier dus geen gevaar van overschrijven. Je moet er enige
moeite voor doen, toegegeven, maar in het andere geval ben je nog veel
slechter af.
--
Luc Sanders
MVP - PowerPoint
Alvast bedankt !
KeesC

Alvast bedankt !
Dave
2009-12-30 11:51:01 UTC
Allen,

Afgezien van die (vergeten) mogelijkheid bij Openen taakvenster (Word 2007
niet, hè?), is er ook nog de optie om bij het Openen van een bestaand doc
niet te dubbelklikken en niet te kiezen voor Openen of Enter, maar te kiezen
voor Openen als kopie (Word 2003; heb Word 2007 even niet bij de hand om te
zien of dat daar ook nog werkt).

Probleem met al deze methodes (inclusief mijn geprevel van "opslaan als") is
dat dit allemaal vergt dat je vooruit denkt over hetgeen je mee bezig bent en
je niet laat afleiden door gewoontes (openen vanuit verkenner, klakkeloos op
Openen klikken, dubbelklikken op bestanden i.p.v. kiezen voor Openen als
kopie, enz.). DAT is nou juist het probleem: zo vertrouwd geraakt met Word
dat je gewoon doet. Zo gehaast dat je vergeet om elk project (zelfs een leeg
doc) te starten met het Opslaan (als) en het geven van een bestandsnaam.
Feitelijk: aanleren van slechte gewoontes. Jammergenoeg blijft dit waar:
"door schade en schande wordt men wijs." Je moet een paar keer een belangrijk
doc verloren hebben, voordat je jezelf één van de genoemde goede gewoontes
(weer) aanleert en zelfs dan gaat het nog wel eens fout. :-(

Iets voor een Oud/Nieuw - goede voornemens...?

David
.
Luc
2009-12-30 12:06:17 UTC
Dave,
Ter info: de optie in ook nog aanwezig in 2007, Office-knop - Nieuw - aan je
linkerkant Nieuw op basis van bestaand...
De tweede geciteerde optie via openen, bestaat inderdaad ook nog in 2007. Er
staat zelfs een nieuwe optie bij nl. Openen met transformatie wat dat ook
moge wezen.
--
Luc Sanders
MVP - PowerPoint