Einde aangeven met samenvoegen document
Arie Kant
2005-08-26 08:29:03 UTC
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik even niet uitkom.

Ik druk wel eens adresstickers af, 2 rijen met elke kolom 7 stickers dus 14
in totaal op 1 A4.
Nu is het samenvoegbestand een Excel lijst.
In Word heb ik dus een A4 pagina gemaakt met 14 'cellen' waar deze NAW
gegevens worden samengevoegd.

Tot nu nog geen probleem, echter Word rond de samenvoeging altijd af naar 1
hele pagina, daar bedoel ik mee: stel dat ik een Excel bestand hebt van 32
records en ik wil alleen record 1 t/m 5 uitprinten dan krijg ik toch 1 A4 met
daarop 14 adresgegevens.
Op zich geen probleem omdat ik weet dat alleen adres 1 t/m 5 van belang is,
maar ik geef deze stickervellen weer aan iemand anders, dus dat betekent dat
ik of a) de resteerende 9 stickers eerst zelf moet verwijderen of b) voordat
ik ga printen die 9 'cellen' leeg moet maken zodat er maar 5 stickervellen
worden geprint.

Nu bebgrijp ik dus niet waarom Word toch telkens het A4 papier 'volmaakt'
met records terwijl er minder records opgegevens worden om te printen.

Mijn samenvoegdefinitie zit er vanaf het 2e record zo uit (het eerste
samenvoegveld is identiek, alleen dan zonder <volgend record>.

Enig idee wat ik moet toevoegen aan het Word document zodat deze niet meer
records print of samenvoegd dan het opgegeven aantal?

Met vriendelijke groeten,

Arie Kant

]-[oRus
2005-08-26 10:06:23 UTC
Post by Arie Kant
[...]
Inderdaad is die beperking in die vorm niet te krijgen.
Je zou in het Excel brondocument rijen met de adressen die je niet
moet hebben, kunnen verbergen....
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
Arie Kant
2005-08-26 10:18:06 UTC
Post by ]-[oRus
Post by Arie Kant
[...]
pfffffffffffff, das toch wel een beetje vreemd dat daar nog nooit door al
diebollebozen van Bill nog nooit aan gedachtr is, zo extreem raar is mijn
vraag nou ook weer niet ............... ;-)

Ik had ook al een andere oplossing, kopieer alle relevante records in een
nieuw werkblad en voeg daar mee samen, maar het blijven allemaal workaround
en geen concrete oplossingen ...........

Als iemand nog een briljant idee hebt, hou ik mij altijd aanbevolen!

Gegroet,

Arie
]-[oRus
2005-08-26 11:32:53 UTC
Post by Arie Kant
Post by ]-[oRus
Post by Arie Kant
[...]
Het idee van dappere Dodo kan helpen. Een kolom toevoegen (bij
voorkeur vooraan) en daar naar behoefte bv. x-en in zetten.
Je kan dan bij de queryopties dit als selecteicriterium gebruiken.
Maar ja, het blijft behelpen...
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
Dodo
2005-08-26 12:01:53 UTC
Post by Arie Kant
pfffffffffffff, das toch wel een beetje vreemd dat daar nog nooit door
al diebollebozen van Bill nog nooit aan gedachtr is, zo extreem raar
is mijn vraag nou ook weer niet ............... ;-)
Begin je nu te zeuren? ;-)))

Die oplossing is toch door MS ingebouwd, zelfs in Word, door je de
mogelijkheid te geven een selectiecriterium aan te leggen in de
samenvoegoperatie!

Het maakt niet uit in welk programma je een adressendatabase aanmaakt. Als
er meer adressen in staan dan je wilt printen (en dat zal vrijwel altijd zo
zijn), moet je ALTIJD een selectiecriterium aanleggen, of het nu Excel,
Word, Access, SQL, Oracle of wat dan ook is!
--
It is I, DeauDeau
(Free after monsieur Leclerc in 'Allo, 'allo)
Dodo
2005-08-26 10:14:34 UTC
Post by Arie Kant
[...]
Hoe doe je dat? Niet samenvoegen? Of alleen het eerste blad van een
samenvoeging printen?

Je moet ergens een selectiecriterium aanbrengen!

Voeg in Excel een kolom toe met daarin een selctiewaarde, b.v. 1. In Word
kun je dan deze waarde gebruiken voor een selectie dat dit veld 1 moet
zijn.
Dave
2005-08-28 15:31:01 UTC
Ik heb even geen zin om een document te maken, dat doet wat jij met jouw
document en recordbron (Excel) doet. Maar is het echt zo, dat wanneer je
Samenvoegen naar Nieuw Document kiest en daarna opgeeft dat alleen records 1
t/m 5 samengevoegd moeten worden, je een heel A4 vol met adresgegevens krijgt?

David
]-[oRus
2005-08-28 17:31:46 UTC
Post by Arie Kant
[...]
Ja, ik heb het wel even uitgetest. Weliswaar beperkt tot een enkele
pagina, maar toch vreemd.
Ik heb er zelf overigens nog nooit last gehad, omdat ik deze manier
van beperking kennelijk nog nooit heb gebruikt. Het is ook een heel
oncontroleerbare mogelijkheid
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
DeeJee
2005-08-28 18:10:13 UTC
Post by ]-[oRus
[...]
Raar probleem blijkbaar?
Tzou ook kunnen natuurlijk dat ik de vraag niet juist inschat daar ik
meestal VBA gebruik voor ophalen gegevens uit Excel.
Als ik hier (WordXP) NAW gegevens vauit Excel samenvoeg naar etiketten,
en in venster 'Geadresseerden voor Afdruk samenvoegen' eerst alles
afvink via 'Alles wissen' en dan bv de 5 records aanvink welke ik wil hebben
krijg ik tenslotte toch maar enkel en alleen die 5 aangevinkte items.
Niks meer, niks minder. Wie werkt met welke versie van Word?
]-[oRus
2005-08-28 19:27:39 UTC
Post by DeeJee
Post by ]-[oRus
[...]
dat is inderdaad een andere manier van werken en wellicht een tip voor
de OP.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
Arie Kant
2005-08-29 11:56:01 UTC
Beste DeeJee en ]-[oRus,

Het klopt wat je teste, het beperkt zich tot 1 bladzij, ongeacht wat je
invult in de velden "van" en "tot" bij het samenvoegen. Ik begrijp dat er
meerdere wegen naar Rome lijden en dat er dan ook selectiecriteria aangegeven
moet worden, maar op mij manier is de enige selectiecriteriade velden "van"
en "tot" en dat is nou net het gedeelte wat niet helemaal goed werkt
................ ;-)

Ik werk met Word 2002 SP3.

Quote : dat is inderdaad een andere manier van werken en wellicht een tip
voor
de OP. Einde Quote. Wie of wat is een OP?

ocht er iemand nog een idee hebben of Bill kunnen overhalen deze bug te
verhelpen ............, dan hou ik mij aanbevolen ;-)

Gegroet,

Arie
]-[oRus
2005-08-29 14:23:50 UTC
Post by Arie Kant
Beste DeeJee en ]-[oRus,
Quote : dat is inderdaad een andere manier van werken en wellicht
een tip voor
de OP. Einde Quote. Wie of wat is een OP?
OP staat voor oorspronkelijke poster: diegene die het draadje startte,
ofwel diegene die de oorspronkelijke vraag stelde...
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
Arie Kant
2005-08-29 14:33:03 UTC
Post by ]-[oRus
[...]
Oke, tnx ............. deze afkorting kon ik nog niet ;-)

Arie
DeeJee
2005-08-29 22:21:51 UTC
Post by Arie Kant
[...]
Wie of wat is een OP?
Acroniem voor Original Poster ofwel hij of zij die de thread startte.
Post by Arie Kant
ocht er iemand nog een idee hebben of Bill kunnen overhalen deze bug te
verhelpen ............, dan hou ik mij aanbevolen ;-)
Ik werk hier dus ook met Word 2002 en het is me gelukt om je 'bug' te genereren.
Dat was toch wel effekes zoeken. :-))
Mijn conclusie is geen 'bug', maar je slaat stappen over in het samenvoegen.
Vink de werkbalk 'Afdruk samenvoegen' aan zodat die zichtbaar is.
Dan van links naar rechts,
1 - Instellingen van hoofddocument
Maak keuze, ik hier bv etiketten.
2 - Gegevensbestand openen
Blader naar je Excel bestand. Zorg er zeker voor dat de eerste rij in het
Excelblad kolomkoppen bevat: Naam - Straat - Zip - Gemeente enz,
een zogenaamde Excel database.
3 - Geadresseerden voor afdruk samenvoegen
Het is hier dat je de selectie maakt.
Vink alles af via 'Alles wissen' en vink dan alleen de gewenste records aan.
Die hoeven dus zeker niet opeenvolgend te zijn. Bv: record 1, 3, 8, 12 enz.
Klik op OK.
4 - Samenvoegvelden invoegen
Kies voor 'Databasevelden' als je gegevens uit Excel komen.
Voeg evt. alleen de gewenste velden (Naam, Straat..) één na één in.
Daarom is het belangrijk dat je kolomkoppen hebt in Excel!
Sluit dat venster en zet de ingevoegde velden zoals gewenst
daar die na invoegen naast elkaar staan. Zet die dus onder elkaar
en je kan per veld opmaak geven qua lettertype, kleur, grootte enz.
Zorg ervoor dat bij de opmaak wel het ganse veld is geselecteerd,
inclusief de << >>
Je hebt nu maar één opgemaakt record met velden, al de andere
staan nog altijd weergegeven als <<Volgende record>>
Dan
5 - Labels doorgeven aanklikken
Die keuze is wel niet bij 'alle' types 'Hoofddocument' mogelijk.
6 - Samenvoegen naar nieuw document
Laat de keuze hier gewoon staan op 'Alles'
en klik OK.
Resultaat: enkel de aangevinkte records worden ingevuld,
en je probleem is hopelijk opgelost. Oef wat een boterham. ;-)
Ik hoop nu maar dat ik zelf geen stappen ben vergeten.