hoe meerdere afbeeldingen in Word bewerken, bv even groot maken
Leo Meuris
2007-04-03 11:56:03 UTC
Ik voeg meerdere afbeeldingen in in Word, maar wil ze dan allemaal tegelijk
bewerken, bijvoorbeeld ze verkleinen tot ze even groot zijn, of de positie
van allemaam veranderen in 'contour'.
Luc
2007-04-03 12:56:00 UTC
Leo,
De grootte van alle afbeeldingen aanpassen in één bewerking daar weet ik
geen pasklaar antwoord op. De opmaak zoals contour aanpassen kan makkelijk
herhaald worden met de F4-toets. Je stelt de eerste in naar wens en dan
vervolgens selecteren en F4 drukken.
--
Luc Sanders
(MVP - PowerPoint)
Dave
2007-04-03 13:00:00 UTC
Leo,

Durf te experimenteren! Zo heb ik het voor je uitgezocht, maar dat had je
zelf ook kunnen doen.

Selecteer een afbeelding.
Druk Ctrl in en houd die ingedrukt.
Klik op een andere afbeelding (deze wordt nu eveneens geselecteerd). Herhaal
dit tot je alle afbeeldingen hebt geselecteerd die je wilt bewerken.
Tussendoor kun je Ctrl loslaten, als je bijvoorbeeld een paar blz. verder
wilt scrollen. Druk Ctrl weer in voordat je een volgende keer op een
afbeelding klikt. Dit is overigens een functie van Windows, die al minstens
sinds Windows 3.1 aanwezig is (Ctrl klikken selecteert meerdere bestanden /
Shift klikken selecteert alles tussen de twee kliklocaties. Nooit gebruikt in
Verkenner? Werkt dus in Word ook ongeveer het zelfde). Dit werkt in Word
blijkbaar met Shift ook (in plaats van Ctrl).

Rechter muisklik nu op een willekeurige (maar wel geselecteerde) afbeelding
en kies Afbeelding opmaken. Je kunt nu de meeste instellingen van de
afbeeldingen in een keer toepassen op alle geslecteerde afbeeldingen.

Overigens, als het hoofdzakelijk gaat om de tekstomloop, dan is het handiger
om dit in te stellen voor alles wat je aan afbeeldingen invoegt. Extra /
Opties / klik op het tabbald "Bewerken" en kies ongeveer halverwege het
scherm bij "Afbeeldingen invoegen/plakken:" de gewenste tekstomloop.

En als we het toch hebben over de handigste manier om met afbeeldingen om te
gaan, even ter informatie: Plak geen afbeeldingen in Word, maar gebruik
Invoegen / Afbeelding / Uit bestand.

David
Leo Meuris
2007-04-03 17:02:07 UTC
Dag Dave,
Bedankt voor uw snelle reactie.
Jammer genoeg lukt het niet bij mij.
Het gebruik van de shift en de control-toets om meerdere bestanden te
selecteren in Windows-verkenner kende ik en gebruik ik dus bij
Invoegen/Figuur/uit bestand ...
Maar zodra de bestanden zijn ingevoegd kan ik er maar ééntje selecteren -
ook bij het indrukken van de control of shift-toets.
Als dat bij U wel lukt, welke versie van Word gebruik jij dan ?
Of is er ergens een 'instelling' te verzetten ?
Met vriendelijke groeten,
Luc
2007-04-04 15:32:02 UTC
Leo,
Het hangt er een beetje vanaf hoe de tekstomloop op de afbeelding is
ingesteld. Staat hij bijvoorbeeld op in tekstregel dan ga je de diverse
afbeeldingen niet kunnen selecteren met ctrl of shift, staat de tekstomloop
op contour of een van de andere dan lukt dat wel.
--
Luc Sanders
(MVP - PowerPoint)
i***@gmail.com
2016-02-02 13:58:58 UTC
Post by Leo Meuris
Ik voeg meerdere afbeeldingen in in Word, maar wil ze dan allemaal tegelijk
bewerken, bijvoorbeeld ze verkleinen tot ze even groot zijn, of de positie
van allemaam veranderen in 'contour'.
Dag Luc,
Hoe kan ik de afbeeldingen allemaal in 1x omzetten naar Contour?