verzendlijsten: hoe veld datum met 1/24/2010 wijzigen in 24/01/2010?
Luc
2009-11-18 20:45:22 UTC
Hallo,

in excel 2007 zit een tabel met o.a. een veld met datum, zoals bv:
24/01/2010. Die tabel gebruik ik als database voor mailmerge
(verzendlijsten) te doen in Word 2007.

Het probleem is dat de datum in de gegenereerde afzonderlijke brieven zo
uitziet:
1/24/2010.

Ik rechtsklik er dan op en neem: 'veld bewerken'. Maar het enige dat ik daar
kan doen is 'Date' nemen met alle mogelijke formaten, waardoor 1/24/2010
vervangen wordt door de huidige datum (weliswaar met het juiste formaat).

Hoe kan ik de datum afkomstig van excel in het juiste formaat veranderen?

Bedankt.
Luc
Dave
2009-11-19 07:58:01 UTC
Luc,

Door aan het invoegveld een schakeloptie toe te voegen zodat Word (net als
Excel) weet hoe jij wilt dat de datum informatie in de cel van Excel (die je
daar ook een datum format hebt gegeven) wordt getoond/geprint in Word.

Zoek in Word Help naar "Schakelopties".
Kijk op de gebruikersgroep "Office Algemeen" eens naar mijn antwoord op de
post "Afdruk Samenvoegen" van 17/11/2009 of zoek in deze gebruikersgroep naar
"Schakelopties".

David
Hallo,
.
Luc
2009-11-19 21:11:11 UTC
Bedankt om te antwoorden.
Ik deed dit:
gerechtsklikt op het invoegveld ("dag"); Veld Bewerken; bij Categorieën:
MergeField; op veldcodes geklikt; bij Geavanceerde veldeigenschappen doe ik:
MergerField dag \@ "dddd, d MMMM, yyyy" + OK.

Resultaat: Sunday, 24 January, 2010

Het is al beter, maar kan dat niet in het Nederlands? (ik heb de NL
versie!).
Bedankt.
Luc
Post by Dave
[...]
Hallo,
.
Dave
2009-11-20 12:15:02 UTC
Luc,

Mijn eerste reactie op het "taalprobleem" is de voor de hand liggende: Heb
je het veld geselecteerd en de taal ingesteld op NL? (Tabblad Controleren /
knopje: Taal instellen). De wijziging van taal wordt pas zichtbaar nadat je
het veld bijwerkt (veld selecteren en op F9 drukken). Kon je hier echt niet
zelf opkomen?

De schakeloptie (je zegt overigens niet of je dat i.d.d. hebt opgezocht in
Help om te zien welke opties er beschikbaar zijn) kun je handmatig aanpassen.
Momenteel zal er dus altijd "Weekdag, maand dag, jaar" staan (een typisch
Amerikaanse datum notatie) omdat je daarvoor gekozen hebt, zelfs na het
wijzigen van de taal; Word volgt geween de door jou ingevoegde schakeloptie
(dddd, d MMMM, yyyy). Door op de door jou gevonden manier een andere format
(zeker na het instellen van de juiste taal) te kiezen kun je dit ook
oplossen. Of anders tik je het gewoon zelf in: dddd dd MMMM yyyy geeft je:
vrijdag 20 november 2009. dd/MM/yy geeft je: 20/11/09 en er zijn allerlei
andere mutaties denkbaar. Ook dit had je toch zelf kunnen bedenken?

Doe even Ctrl a en selecteer vervolgens de gewenste taal. Zo worden alle
samenvoegvelden (en alle tekst) ingesteld als Nederlands.
Als je de datum notatie op de door jou gevonden manier nu juist aanpast, is
het wellicht mogelijk dat je op alle andere datum samenvoegvelden kunt
klikken en op F4 drukt (dat herhaalt de laatste handeling).
Als je de schakeloptie handmatig naar wens aanpast, kun je hem kopieren en
plakken en in alle volgende datum samenvoegvelden plakken. Aangezien dit op
de volgende datum samenvoegvelden 2 handeling vereist (eerst het selecteren
van de juiste datum format en daarna de handmatige aanpassing) kun je dit
niet met F4 herhalen.

David
Bedankt om te antwoorden.
Post by Dave
[...]
Hallo,
.
Luc
2009-11-20 17:42:06 UTC
Bedankt.
Post by Dave
[...]
Bedankt om te antwoorden.
Post by Dave
[...]
Hallo,
.
j***@gmail.com
2018-04-11 09:21:13 UTC
Super, bedankt. Ik had hetzelfde probleem en kwam deze post tegen. Ik ben er nu eindelijk uit.

Bij mij ziet ie er nu zo uit (eerst nog even rechtermuisknop en kiezen voor andere veldweergave)
Bedankt om te antwoorden.
Post by Dave
[...]
Hallo,