VBA code om selectievakjes in Word formulieren als keuzerondjes te laten gedragen
sabine
2008-04-01 21:52:21 UTC
Hallo allemaal,

ik wil een formulier (beveiligd) laten invullen. Ik weet dat ik hierbij kan
kiezen uit selectievakjes, combolijsten en vrije invoer in tekstvakken.
Helaas kent allen de verzameling 'werkset besturingselementen' het
keuzerondje, maar de 'formfields' kent zo'n keuzerondje niet. Het gebruik
van een vervolgkeuzelijst is helaas GEEN alternatief.

Ik wil nu bij een keuze uit 5 items (met behulp van 5 selectievakjes) maar
één keuze toestaan. Dus als ik deze 5 selectievakjes naast of onder elkaar
wegzet (en ze de bladwijzernamen keuze1, keuze2, ....keuze5 geef) dan wil ik
dat zodra keuze1 aangevinkt is is de andere selectievakjes NIET MEER
aangevinkt staan. Met andere woorden: dat de 5 keuzevakken zich gedragen als
keuzerondjes van dezelfde groep. Dat moet toch zeker met een (simpele) macro
kunnen welk bij het kiezen (of verlaten?) van het selectievak uitgevoerd
worden ?!

Ik heb dit wel met behulp van keuzerondjes (werkset besturingselementen)
voor elkaar gekregen, maar dat had het nadeel dat ik niet meer middels TAB
door het beveiligde formulier kon stappen, want het lukte me niet om deze
keuzerondjes op de juiste tabvolgorde te zetten. En omdat het een lang
formulier is waar ik écht met de Tabtoets van veld naar veld wil kunnen
springen zoek ik dus deze alternatief.

Wie kan me alsjeblieft (met voorbeeldcode) helpen ?

Alvast bedankt,

Sabine
Dave
2008-04-01 23:05:00 UTC
sabine,

Laat ik beginnen door te zeggen, dat ik geen antwoord heb op je vraag. Ik
wil dit zelf ook realiseren, dus ben ik wat gaan zoeken in Word Help, waar ik
(hoe kan het ook anders) alleen nutteloze informatie tegen kwam.

In het Help bestand "ActiveX-besturingselementen die u op formulieren kunt
gebruiken" kwam ik heel hoopgevend de optie "Keuzerondjes" tegen. De
beschrijving is precies wat jij en ik willen: "Hiermee voegt u een
keuzerondje in naast items in een groep van twee of meer keuzen die elkaar
volledig uitsluiten (dat wil zeggen: er kan slechts een van de opties worden
geselecteerd)." Behalve dat er niet staat hoe je "items in een groep" maakt.
Er wordt in deze beschijving helemaal niets geboden waarmee je verder kunt
zoeken in Help.

Voor dat je dit tegenkomt, word je in dat helpbestand wel gewaarschuwd: "Als
u deze besturingselementen wilt gebruiken, is het handig als u de
programmeertaal Microsoft Visual Basic for Applications (VBA) kent, zodat u
de besturingselementen kunt aanpassen." Fijn, geen verdere informatie
beschikbaar.

Alweer blijkt dat als je het antwoord niet al weet, je het antwoord in Help
niet kunt vinden. Dat is natuurlijk het probleem dat de Help bestanden bij MS
worden gemaakt door mensen, die al weten hoe het werkt. Zucht.

Ik heb besloten om toch te posten, aangezien ik dan ook bericht krijg als
iemand jouw probleem weet op te lossen.

Overigens werkt dit (keuze rondjes in een groep) in Access wél lekker, maar
daar hebben we geen van beiden wat aan.

David
Werkend met Word 2003.
Sabine
sabine
2008-04-02 06:49:47 UTC
Dave,

ondanks het ontbreken van een oplossing toch bedankt voor je reactie! Herken
veel waarheid erin.

Ik heb trouwens deze ActiveX elementen wel degelijk gebruikt (zie mijn
laatste alinea), en via Eigenschappen / Groep de rondjes allemaal aan
eenzelfde groep toegewezen, maar mijn probleem hierbij is dat ze NIET op de
Tab toets reageren, dus zodra het formulier beveiligd is kan ik deze
keuzerondjes niet per TAB bereiken, terwijl ik alle andere formuliervelden
(selectievakjes, keuzelijsten of tekstvelden) WEL met TAB bereik, de enige
écht logische manier om een goed gemaakt formulier te vullen!

Ik hoop dan ook zeer dat iemand mij verder kan helpen!

Terwijl ik deze reactie schrijf (en nog even aan mijn bestand puzzel) ontdek
ik net dat ik deze (active-X) keuzerondjes WEL per TAB toets kan bereiken
(en zelfs de keuze kan wijzigen door bij de geselecteerde knop op de
spatiebalk te klikken). Alleen laat Word NIET ZIEN bij welke van de
keuzevakken ik nu eigenlijk ben (in tegenstelling tot de selectievakken, die
donker worden indien geselecteerd). Dus dat werkt niet écht
gebruiksvriendelijk!

WIE o wie kan me vertellen hoe ik Word 2003 nu zo ver breng dat ik (in een
beveiligd document) de per TAB-toets bereikte keuzerondjes laat donkerder
worden (net als een geselecteerd formulierveld), zodat de gebruiker dan ook
ziet waar die is!

Ik ben zeer benieuwd ....

Sabine
Sabine
sabine

Sabine
Dave
2008-04-02 08:31:23 UTC
Sabine,

Ik beweerde ook niet dat je die Active X elementen niet zou hebben gebruikt,
maar beschreef alleen het proces hoe IK er terecht kwam (althans die help
bestanden er over).

Ik heb je doc gedownload, maar kan de Eigenschappen van de keuzerondjes niet
bereiken. Ook niet na het opheffen van de beveiliging. Daarmee kan ik dus
niet zien hoe je ze gegroepeerd hebt. Ik had in mijn eigen test doc de
functie Group Name al ontdekt in Eigenschappen van keuzerondjes, maar verder
dan het opgeven van een zelfde naam voor alle keuzerondjes was ik niet
gekomen en DAT had geen effect. Overigens kon ik na het toevoegen van die
drie keuze rondjes ook het doc niet meer beveiligen. Raar.

Ik ben het niet met je eens dat het invullen van een formulier met tab en
toetsenbord "de enige écht logische manier om een goed gemaakt formulier te
vullen!" De muis ligt toch niet voor niets vlak naast je toetsenbord. Het
aanklikken van een keuzerondje (of selectievakje) met de muis is juist
logisch. Of het handig is wanneer je vingers voor alle andere invulvelden op
het toetsenbord liggen, is wat anders. Als ik in een formulier keuzerondjes
of selectievakjes zie, gaat mijn hand automatisch naar de muis, ook al weet
ik dat ik met Tab & spatie ook kan selecteren.

David
Sabine
jan
2008-04-02 08:56:33 UTC
Sabine,

Je kunt voor de de OptionButtons via Besturingselementen Opmaken>Indeling kiezen
voor In Tekstregel
Dan zijn de keuzerondjes wel benaderbaar met Tab-toets en in te schakelen met de
spatiebalk.

Jan
Sabine
jan
2008-04-02 10:31:43 UTC
Sabine,

Als je de eigenschap Caption niet leeg laat, wordt de betreffende tekst met een
stippellijntje omkaderd zodra het keuzerondje is geselecteerd.
Dat moet toch voldoende zijn om te herkennen waar de selectie zich bevindt?

Laat je daarentegen Caption wel leeg, dan is inderdaad niet te zien of er een
keuzerondje is geselecteerd, laat staan welk keuzerondje.

Jan
Sabine
jan
2008-04-02 10:47:18 UTC
Maar ja, ook VBA kan het voor je doen:

Private Sub OptionButton1_GotFocus()
Me.OptionButton1.BackColor = RGB(220, 220, 220)
End Sub

Private Sub OptionButton1_LostFocus()
Me.OptionButton1.BackColor = RGB(255, 255, 255)
End Sub

en dat voor alle OptionButtons in de groep

Jan
sabine
2008-04-02 18:33:22 UTC
Helaas, toegepast op mijn voorbeeld doet die het niet, geen protest maar ook
geen effect. Omdat ik geen caption gebruik??? Ik zie dus nog steeds niet
welk keuzerondje geselecteerd is!

Sabine
Jan
jan
2008-04-02 18:42:40 UTC
Sabine,

Wat is de naam van jouw OptionButtons?
OptionButton1 vervangen door de naam van jouw Button.

De code moet geplaatst worden in de module die hoort bij het document
(ThisDocument?)

Heb je de OptionButtons zo opgemaakt dat ze in de tekstregel staan en dus niet voor
of achter tekst o.i.d.?
Dit laatste is voor het klueren overigens niet belangrijk.

Jan
sabine
2008-04-03 20:38:07 UTC
Beste Jan,

ik weet niet wat ik er nu anders gedaan heb, maar nu werkt het! Geweldig!!!

Heel erg bedankt!

Sabine
Jan
sabine
2008-04-02 17:26:25 UTC
Jan,

bedankt voor je reactie! Dat met de stippellijn om de Caption was me niet
opgevallen omdat ik die juist niet wilde gebruiken vanwege het gebrek aan
VERTIKALE uitlijning van de tekst in het besturingselement. Ik krijg de
tekst namelijk niet in lijn met de resterende tekst (die soms ook in een
tabel zit), want er zit altijd een beetje onderrand onder de Caption, dus de
tekst van het keuzerondje is niet in line met de tekst ervoor /gewone tekst
op dezelfde regel. HEEL irritant. Dus ik dacht, dan maar zonder caption en
de caption-tekst erachter typen. Maar dan zie ik dus de stippellijnen niet
meer :-( Mocht je nog een truc weten om de Captiontekst op DEZELFDE HOOGTE
te brengen dan de gewone tekst van de alinea, graag :-).

Ik zal nu nog even je volgende tip (VBA code) uitproberen....

Nogmaals bedankt,

Sabine
Sabine
sabine
2008-04-02 17:42:38 UTC
Dave,

om de eigenschappen van het keuzevak te bereiken moet je in de ONTWERPMODUS
gaan (is de eerste knop op de werkbalk 'Werkset besturingselementen'), die
moet dus ingedrukt staan, dan kom je bij de eigenschappen. Let op, hiervoor
mag het document NIET beveiligd zijn. Ook kun je het document niet
beveiligen zolang je nog in de ontwerpmodus zit! Die dus eerst weer
uitzetten voordat je het document wilt beveiligen.

Groetjes

Sabine