Drie (gerelateerde?) vragen over objecten verdelen en groeperen
Van Dattum
2007-08-17 01:21:04 UTC
Beste gebruikers,

Ik probeer na mijn overstap van Word XP in Word 2007 een aantal uit bestand
ingevoegde afbeeldingen te selecteren en horizontaal en verticaal te
verdelen, maar dat lukt niet.
Ik heb de instructies uit de Help gevolgd (Hulpmiddelen voor afbeeldingen ->
Opmaak -> Schikken -> Uitlijnen) maar als ik dan op Horizontaal verdelen of
Verticaal verdelen wil klikken, dan zijn die twee niet actief :-( De andere
knopjes (links uitlijnen, rechts uitlijnen, etc.) zijn wel gewoon actief en
zijn dus ook zwart in plaats van grijs.
Ook als ik (bijv.) 2 ingevoegde afbeeldingen wil groeperen, dan lukt dat
niet. Ik moet ze eerst handmatig selecteren, omdat als ik de instructies uit
de Help over (verborgen) afbeeldingen selecteren volg, er geen selectie
plaatsvindt. Ik krijg wel een pijltje waarmee ik om de afbeeldingen heen een
rechthoek kan maken, maar daar waar Word XP dan alles binnen de rechthoek
selecteerde, gebeurt er in Word 2007 niets.
Indien ik de afbeeldingen handmatig heb geselecteerd en ze wil groeperen,
dan is de knop Groeperen (onder Hulpmiddelen voor afbeeldingen -> Opmaak ->
Schikken) überhaupt niet actief.

Dus kort samengevat kan ik geen (gedeeltelijk over elkaar geplaatste)
afbeeldingen tegelijk selecteren, is de knop Groeperen nooit actief en zijn
onder de knop Uitlijnen de opties Horizontaal verdelen en Verticaal verdelen
niet actief.

Ik heb deze vragen in één thread bij elkaar gezet, omdat ik vermoed dat ze
met elkaar te maken hebben. Dat hoop ik althans.

Wie weet raad?

Alvast heel hartelijk bedankt!!
Erwin.
Luc
2007-08-17 07:53:32 UTC
Van Dattum,
De enige manier die ik hier zie om te groeperen en uit te lijnen is wanneer
het tekenpapier actief is. Office-knop - Word opties - Geavanceerd - Opties
voor bewerken - Automatisch tekenpapier maken bij het invoegen van
AutoVormen. Als je dan een vorm invoegt krijg je een box met de boodschap
Maak hier uw tekening. Via Invoegen - Afbeelding voeg je de afbeeldingen
toe. Vervolgens kan je die selecteren en groeperen en uitlijnen, ook
verticaal en horizontaal verdelen is beschikbaar. In het menu staat
uitlijnen op tekenpapier actief.
--
Luc Sanders
(MVP - PowerPoint)
Erwin.
Van Dattum
2007-08-17 10:44:02 UTC
Beste Luc,

Ik heb het vinkje voor 'Automatisch tekenpapier maken bij het invoegen van
Autovormen' geplaatst, maar dat verandert helaas niets aan het invoegen van
afbeeldingen.
Als ik Autovormen invoeg, dan kan ik die inderdaad keurig Groeperen en/of
Horizontaal en Verticaal verdelen, maar bij afbeeldingen lukt dat nog steeds
niet :-(

Groeten,
Erwin.
Erwin.
Luc
2007-08-17 11:55:17 UTC
Van Dattum,
Op het ogenblik dat je een Autovorm toevoegt, het maakt niet uit welke je
kiest, en je sleept op het tekenpapier die vorm, verwijder hem onmiddellijk
en voeg dan via Invoegen - Afbeelding de afbeeldingen in. Dan kan je die
selecteren en uitlijnen. Je kan de afbeelding ook achteraf in het
tekenpapier krijgen, selecteer, knip en plak hem erin. Slepen gaat gewoon
niet.
Dat werkt hier toch bij mij.
--
Luc Sanders
(MVP - PowerPoint)
Erwin.
Van Dattum
2007-08-19 19:58:04 UTC
Beste Luc,

Ik heb in de allerbovenste balk een knop toegevoegd voor het invoegen van
tekenpapier. Inderdaad is het mogelijk om - wanneer ik daarop heb geklikt -
afbeeldingen erbinnen in te voegen of afbeeldingen die erbuiten staan te
knippen en in te plakken. Wanneer ze binnen het tekenpapier staan kan ik ze
inderdaad wel selecteren en verdelen. Dus bedankt voor je hulp!

Tegelijkertijd heb ik Office 2007 gedeïnstalleerd en Office 2003 erop gezet,
omdat deze methode voor mij onwerkbaar is. Ik moet Afbeeldingen, Autovormen,
Tekstvakken en WordArt vrijelijk kunnen invoegen, selecteren, groeperen,
uitlijnen en verdelen. In Office 2007 zijn dat gescheiden kanalen en dat
maakt dat ik werkelijk, maar dan ook werkelijk niets aan dat product had.
Erwin.
Luc
2007-08-20 06:12:31 UTC
Van Dattum,
Bedankt voor de feedback. Jammer dat je Word 2007 niet kan gebruiken, maar
zoals je zegt er is helemaal niets mis met versie 2003.
--
Luc Sanders
(MVP - PowerPoint)