afdruk samenvoegen Excel, teveel decimalen
Arjan Vos
2008-01-17 08:52:01 UTC
Ik wil een Word-document samenvoegen met een tabel uit Excel. Bij berekende
bedragen uit Excel worden in Word echter veel meer decimalen weergegeven dan
de 2 die ik wil hebben.

Ik heb in Excel al de formule afronden op 2 decimalen gebruikt, maar dit
biedt geen soelaas. Hoe los ik dit op?
Dave
2008-01-17 09:37:00 UTC
Arjan,

Ik ga even uit van Word 2003 - vermeldt altijd met welke versie je werkt!
Ongeacht de instelling van een cel in Excel, Excel "weet" dat het getal (de
datum, enz.) niet bestaat uit de weergave, die jij voor die cel gekozen hebt.
Excel geeft daarom het hele getal (de gehele datum plus tijd) aan Word door
bij samenvoegen.
Dus moet je ook in Word opgeven, hoe je het getal (of de datum) graag op het
scherm (en dus op papier) wilt zien. Dit doe je door een schakeloptie toe te
voegen aan het Mergeveld. Het is typisch van de manier waarop Microsoft hun
Help pagina's schrijft, dat je deze informatie alleen kunt vinden, als je
weet dat je moet zoeken onder het sleutelwoord "schakelopties". M.a.w. je
moet de oplossing eigenlijk al min of meer weten, om hem te kunnen vinden.

Er zijn nogal wat mogelijkheden met schakelopties, dus in plaats van je te
vertellen wat je aan je Mergeveld moet toevoegen, is het handiger als je dit
zelf opzoekt in Word Help en zo de diverse mogelijkheden ziet. Je zult het in
de toekomst vaker opzoeken.

Als je niet weet hoe je schakelopties handmatig toe moet voegen aan een
Mergeveld, meld je dan terug.
Overigens, kun je de gewenste schakeloptie uit Help kopieren en daarna in je
document plakken; dat is handiger dan overtikken - met altijd minstens 1
tikfout :-(. Veranderingen in de syntax van een Mergeveld worden trouwens pas
zichtbaar nadat je even op "vorige" (en desgewenst "volgende") hebt geklikt
in de werkbalk Afdruk Samenvoegen (Beeld / Werkbalken / Afdruk samenvoegen).

Gelukt?

David
Arjan Vos
2008-01-17 10:05:01 UTC
Gelukt, dank je.

Blijft toch vreemd dat Excel kennelijk vindt dat 0,19 * 80 niet 15,2 is,
maar 15,1999999999999999. Komt door omrekenen naar en van binair stelsel ofzo?
Dave
2008-01-17 14:50:00 UTC
Arjan,

Ik heb daar ooit een uitleg van gekregen, maar die was dermate wiskundig en
computerachtig, dat ik hem amper begreep (Havo 5 wiskunde is al weer meer dan
30 jaar geleden) en ik heb hem zeker niet onthouden.

Overigens geeft de formule =0,19*80 in een cell in Excel 2003 bij mij gewoon
15,2 ook bij het verhogen van het aantal decimalen in die cel. Is het
mogelijk dat je de 0,19 uit een berekende cel haalt en dat deze het resultaat
is van een afronding en dus in werkelijkheid meerdere cijfers achter de komma
bevalt? Het lijkt me logischer dat dit bij 0,19 het geval zou zijn, dan bij
die 80, maar daar kan het natuurlijk ook een afgerond getal uit een andere
cel zijn.

David
v***@gmail.com
2015-03-13 11:21:51 UTC
Beste David
Via google vond ik je eerdere post, ik heb een soortgeleijk probleem.

Ik probeer af te ronden op 2 decimalen, heb de geavanceerde veldeigenschappen gevonden, maar weet niet welke schakeloptie ik toe moet voegen om af te ronden op 2 decimalen.

Ik werk met EXCEL 2010 en Word 2010

Hoop dat je kunt helpen

Jan