Wijziging pagina in boekje
Willem
2006-07-04 13:21:02 UTC
Het is met word 2003 SP2 mogelijk om boekjes te printen. Indien er een
wijziging komt op een van de pagina’s wil ik niet het gehele boekje opnieuw
printen maar alleen die A4 pagina waarop ook de gewijzigde (A5) pagina staat.
Kan dit of vraag ik nu te veel van Word. Ik kom er zelf niet uit dus graag
hulp.
bij voorbaat dank
Willem
Joost Verdaasdonk
2006-07-04 19:03:02 UTC
Hallo Willem,

Ik heb jouw document niet voor mij dus moet even gokken met wat ik weet:

* Ga met de cursor in de pagina staan welke jij wilt afdrukken.
* Ga naar bestand afdrukken
* Vink daar huidige pagina aan
* Klik op Ok

Nu wordt als het goed is uitsluitend die pagina afgedrukt.
Succes!
--
Groetjes,

Joost Verdaasdonk
M.O.S. Master
Willem
Willem
2006-07-05 06:15:01 UTC
Beste Joop,
Bedankt voor je reactie maar het is niet helemaal wat ik bedoel. Nog wat
meer uitleg. Bij het printen van een boekje print je 4 a5jes op een a4. 2
a5jes op elke kant. Heb je een boekje van 16 pagina’s dan print je op het
eerste a4 pagina 1 en 2 en 15 en 16, de volgende 3 en 4 en 13 en 14 etc. Bij
het dubbel vouwen vormt zich het boekje. Als ik nu iets verander op pagina 3
dan wil ik alleen het a4tje printen met de pagina’s 3,4 en 13,14 en niet het
gehele boekje. Mijn vraag is nu, is dat mogelijk, ik heb het niet kunnen
vinden maar misschien kun je me daar bij helpen. Voor alle duidelijkheid, ik
gebruik Word 2003
bvd
Willem
Hallo Willem,
Willem
]-[oRus
2006-07-05 06:40:20 UTC
Post by Willem
[...]
Hallo Willem,
Post by Willem
[...]
Wat gebeurt er als je alleen die pagina's opgeeft om te printen?
Mocht je beschikken over Publisher: dan ben je veel flexibeler in dat
soort dingen. Die regelt het zelf allemaal.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
Willem
2006-07-05 07:16:01 UTC
Hoi Horus,

Opgeven van de pagina's heb ik gedaan maar er worden andere pagina's
geprint. Met Pubilsher heb ik geprobeerd maar het formaat van de de pub
bestand is zo verschillend van het word formaat na het importeren dat het
veel tijd vraagt om dat recht te trekken. Maar het is een goed alternatief
zeker als het maar over een klein aantal pagina's gaat. Dank daarvoor. Toch
blijf ik nog geinteresseerd in een oplossing in Word!

Groeten,

Wilem
Post by ]-[oRus
Post by Willem
[...]
Hallo Willem,
www.westbrabantsevwg.nl
]-[oRus
2006-07-05 07:26:33 UTC
Post by Willem
[...]
Publisher is natuurlijk niet bedoeld als 'uitwijk' voor Word. Maar
alle soorten publicaties en zeker boekjes maak je het best direct in
Publisher. Dat is daarvoor juist bedoeld.
--
Vriendelijke groeten,

]-[oRus
www.westbrabantsevwg.nl
Joost Verdaasdonk
2006-07-05 17:58:01 UTC
Hallo Willem,

Helaas kan ik jouw probleem hier niet reproduceren.
Ik weet dat bijv Office 2000 zonder alle service packs printproblemen kan
geven. Dit kan bij andere Office versies ook het geval zijn. (gelukkig weet
ik dat niet allemaal uit mijn hoofd)

Wellicht kun je even via "Windows Update" jouw Office updaten zodat hij de
laatste fixes en Service Packs heeft.

Wellicht helpt dat.
Succes!
--
Groetjes,

Joost Verdaasdonk
M.O.S. Master
www.westbrabantsevwg.nl
Willem
2006-07-06 12:04:01 UTC
Hoi Joost,
Bedankt voor je reactie. Heb het probleem ook op de engelse site geplaatst
en kom daar ook niet verder behoudens dan de volgende website die oplossingen
zou moeten geven. http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/BookletPrinting.htm
Groetjes,
Willem
www.westbrabantsevwg.nl
Joost Verdaasdonk
2006-07-06 19:37:02 UTC
Hallo Willem,

Dat artikel ken ik maar zoals ik het begreep had jij reeds een werkend
boekje toch? Dit artikel gaat over hoe je nu als boekje moet printen en dat
ken jij al.

Het gaat er jouw om zover ik weet na een aanpassing uitsluitend de
gewijzigde pagina in het boekje te printen?

Ik zal er nog eens over nadenken...
--
Groetjes,

Joost Verdaasdonk
M.O.S. Master
www.westbrabantsevwg.nl
Dave
2006-07-09 15:35:27 UTC
Willem,

Drastische problemen vragen om drastische maatregelen.

Maar eerst (stokpaardje): Je doet iets in Word, waar Word nooit voor is
bedoelt. Dat hij boekjes kan maken met bepaalde sjablonen en printers, is
heel leuk, maar boekjes behoor je te maken met een DTP (Publisher). Dit is
wat Horus je al duidelijk probeerde te maken. Maak het boekje opnieuw in
Publisher en gebruik dat voortaan altijd voor boekjes en brochures.

Je noemt pagina nummers op een A4, (bijv.: 3,4,13,14), maar de nummers
kloppen niet. De som van de paginanummers op de 2 A5jes op elk A4tje is
ALTIJD het totaal aantal pagina's in het boekje + 1 en worden om en om
geprint; dus 16 en 1 met op de achterkant 2 en 15.

Maar goed, je weet vanzelfsprekend welk A4tje je opnieuw moet printen, want
die kun je desgewenst uit het boekje peuteren en de paginanummer van de 4
A5jes opschrijven.
Sla het document op onder een andere naam.
Maak met de Tekenenen werkbalk een rechthoek, die de hele pagina bedekt -
inclusief het pagina nummer. Vul deze rechthoek met wit en geef hem geen lijn
als kader.
Kopieer deze rechthoek.
Plak hem vervolgens op elke pagina, die je NIET wilt afdrukken. Laat de 4
pagina's die je WEL wilt afdrukken dus onbedekt.
Print het document.
Ja, je krijgt nu 3 blanko blz. voor elke bedrukte blz., maar het WERKT wel.
De blanko blz. kunnen gewoon opnieuw in de papierlade en hergebruikt worden.

David
www.westbrabantsevwg.nl
Willem
2006-08-08 12:58:01 UTC
Hoi David,

Sorry voor de late reactie, ik was even weg..
Ik weet wel dat voor boekjes Publisher gebruikt moet worden maar was gewoon
benieuwd of word het ook kon. Volgens mij moet het aantal pagina's in een
boekje altijd een meervoud zijn van 4 omdat er 4 pagina's op een A4 gaan,
even van uit gaande dat lege pagina's ook geteld worden. 3, 4 13 en 14 klopt
dan wel want volgt 1,2, 16 en 15.
Je oplossing vind ik mooi, wat bewerkelijk voor een boekje van 20 A4 tjes
maar het is te doen. Bedankt daarvoor en groetjes,
Willem
www.westbrabantsevwg.nl
Dave
2006-08-08 15:15:01 UTC
Willem,

Natuurlijk moet een A4 boekje gemaakt worden met een veelvoud van 4
pagina's. Daar ging mijn optelsom niet over. Ik gaf je de formule, die je
moet gebruiken, om uit te zoeken welke blz. terecht zullen komen op elk A4tje
dat je dubbelzijdig afdrukt met 4 A5jes er op. De som van de blz. nummers op
elk A4 kantje is gelijk aan de som van het aantal blz. in het boekje + 1. Als
dat niet zo is, dan is het fout en klopt je boekje strakt niet.
Als jij een boekje van "20 A4tjes" uit de printer perst, dan heb je dus een
A5 boekje van 80 blz. (op elk A4tje staan A5 4 blz.) Dan kan er nooit op 1
A4tje blz 3 & 4 staan en op de keerzijde 13 & 14 (want de som van de blz.
nrs. moet 81 zijn). Verder kunnen blz. 3 & 4 echt NOOIT op hetzelfde A4
kantje staan. Wat WEL mogelijk is, is dat je blz. 14 & 3 hebt en blz. 4 & 13
op de keerzijde. De som van beide is 17, dus heb je totaal 16 blz. (= 4
A4tjes en niet 20 A4 tjes). In dat geval staat blz. 4 op de achterkant van
blz. 3.
Wil je dus alleen blz. 13 veranderen, dan moet je wel alle vier de A5jes
afdrukken, maar in de juiste volgorde, anders zit je boekje strakt toch fout
in elkaar. Trust me! Vandaar mijn voorstel om alle blz. af te drukken, maar
alle ongewijzigde blz. blanko, waardoor de pagina nummering intact blijft.
Inmiddels heb ik een betere suggestie - onderaan deze post :-)

De andere blz. nrs. die je noemde (1,2, 16 en 15.) kloppen qua volgorde
niet, je MOET ze plaatsen (en dus bespreken) op de manier waarop ze op het
A4tje terecht komen: 16 & 1 en 2 & 15. Som van blz. nrs. op elk A4 kantje =
(nog steeds) 17. Verder is het natuurlijk altijd zo (volgt uit de formule
maar ook uit logica), dat er achterop blz. 1 altijd de laatste blz. staat.
Dat kan niet anders. Als jij samen met blz. 1 ook blz. 16 print, dan is het
dus niet te ontkennen, dat je boekje bestaat uit 16 A5jes, dubbelzijdig
geprint op A4; dus 16 blz.). Ik vraag me af hoe jij aan "20 A4tjes" komt? :-0

De formule heb je eigenlijk niet nodig, omdat je de blz. die veranderd moet
worden uit je bestaande gedrukte boekje kunt peuteren en zelf kunt zien welke
A5 blz. nummers er op elk kantje staan en op welke volgorde. Maar de formule
is handig om te weten, omdat het vaker voorkomt en soms moet je het toch
uitrekenen/uitfoetelen. Vooral de volgorde is soms "tricky".

Een DTP programma lost dit perfect voor je op door je in staat te stellen op
te geven dat je allen blz. 1 en 2 wilt drukken en hij pakt er automatisch
blz. 15 en 16 bij, die hij op de juist volgorde op je A4tje(s) er bij zet.

Een andere oplossing, is om alle niet benodigde blz. te verwijderen, zodat
je alleen nog maar een bestand van 4 blz. over hebt. Vervang de blz. nummers
in de voettekst (vermoedelijk) met gewone tekst, die je zelf invoert. Daarbij
tik je de blz. nrs. in, met precies dezelfde stijl (lettertype en grootte) en
locatie (waarschijnlijk gecentreerd) als de blz. nrs. eerst hadden. Als het
goed is, komt er bij het printen naar A5-boekje telkens 1 A4 blz. uit (als de
printer dat kan, meteen dubbelzijdig bedruk) met de A5jes op de juiste
volgorde en de blz. nummers op de juiste plek zonder dat je kunt zien dat de
blz. opnieuw gemaakt en in het boekje gevoegd is (voorop gesteeld dat het
papier niet te onderscheiden is van de rest van het boekje...). Dit is een
fraaiere oplossing dan werken met witte vlakken.

David
www.westbrabantsevwg.nl
Willem
2006-08-09 06:17:02 UTC
Dave,

Begrepen en bedankt voor de tijd die je er aan besteed hebt. Je tweede
oplossing is makkelijker maar misschien moet ik toch maar eens met Publisher
aan de slag!

Groeten,
Willem
www.westbrabantsevwg.nl
Willem
2006-08-08 12:46:13 UTC
Hoi Joost,

Sorry voor de late reactie, was even weg...
Het gaat er mij inderdaad om om de gewijzigde pagina, met daar de andere 3
pagina's bij, op een a4 te printen. (4 pagina's op een A4. Is bv. pagina 6
van een 16 pagina boekje gewijzigd, dan wil ik de pagina's 5, 6, 11 en 12
opnieuw printen want die staan op een A4)
Bedankt voor het nadenken en ik steek een kaarsje op wat je misschien
verlichting geeft.

Groetjes,

Willem