Tekst automatisch overnemen
Jeroen
2010-01-26 17:10:49 UTC
Hallo

Ik werk met Word 2008 Mac.

Ik wil een hoofddocument maken met daarin subdocumenten. De
subdocumenten hebben veel dezelfde gegevens en wat gegevens die niet in
alle subdocumenten voorkomt.

Is het nu mogelijk dat ik in het hoofddocument bv op de eerste pagina
allemaal informatie invul (als overzicht / samenvatting) en dat de
gegevens ook automatisch in de overige subdocumenten komt (op de plaats
waar ik wil)?

Ik weet dat dit met excel eenvoudig te doen i smaar de documenten
bestaan allemaal al en ik krijg ze niet zo eenvoudig opgeslagen als
excel bestand.

Ik heb bv in alle subdocumenten naam, adres, etc. Ik wil in het
hoofddocument dit soort gegevens 1 keer invullen en dt het automatisch
in de subdocumenten komt. Ook wil ik als later de gegevens in het
hoofddocument wijzigen deze info in de subdocumenten ook automatisch
wijzigt.
Dave
2010-01-26 18:38:06 UTC
Jeroen,

Allereest moet ik zeggen dat ik niets weet over Word 2008 voor de Mac. Ik
veronderstel even twee dingen. 1) Die versie van Word is qua functies
nagenoeg hetzelfde als Word 2003 (hij kan alles wat Word 2003 ook kan) en 2)
Als jij kunt werken met Hoofd- en subdocumenten dan ben je bekwaam genoeg in
het werken met Word dat ik je wat ideeën kan aanreiken en je zelf de weg wel
vindt.

Even beginnen met het makkelijkste. Je kunt dat Naam en adres verhaal met
bladwijzers aanpakken. Later kun je in de subdocumenten de tekst van die
bladwijzers weer terug laten komen door er verwijzingen naar in te voegen.

In de document Eigenschappen van je Hoofddocument kun je ook wat informatie
plaatsen, die je later met velden en documentgegevens weer kunt terug laten
komen. Wat maakt het uit of je een adres hebt staan onder de noemer "Titel"?
Zolang het maar werkt!

Je kunt standaard informatie laten terugkeren in de kop- of voettekst van je
sjabloon. Je kunt elke sectie (feitelijk is dat wat een subdocument in het
hoofddocument wordt) met een afwijkende Eerst Pagina laten beginnen, waar de
standaard informatie dus in verwerkt is. Ik begrijp je exacte bedoeling te
weinig om te weten of dit zal werken.
Ik DENK dat als je een sjabloon maakt met bovenstaande instelling en daar
vervolgens je hoofdocument van maakt (naar hartelust kopieren en plakken) en
daarna al je subdocumenten opnieuw invoegt, dan waarschuwt Word (2003 voor
Windows) bij elke invoeging dat het sjabloon van het subdocument afwijkt van
het sjabloon van het hoofddocument en geeft je de optie welk sjabloon je wilt
gebruiken. Als je kiest voor "sjabloon hoofddocument" dan zou dit moeten
lukken. Het sjabloon voor het hoofddocument moet verder qua stijlen enz. wel
exact hetzelfde zijn als het sjabloon voor de subdocs (maar niet qua kop- en
voetteksten).

Er is ook een veld optie INCLUDE waarmee je stukken tekst kunt plaatsen.
Help biedt ongetwijfeld uitkomst voor de juiste syntax en het juiste gebruik.
Er is ook de mogelijkheid om gewoon een Word object in te voegen.
Is Plakken Speciaal (met koppeling) een optie? Waarschijnlijk niet.

Je ontkomt er niet aan dat je een deel van je werk opnieuw moet doen. Je
bent per slot van rekening bezig om iets te corrigeren wat eigenlijk vanaf
het begin in de planning meegenomen had moeten worden. Je wilt dat werk
natuurlijk zo veel mogelijk beperken en ik vermoed dat de koptekst met
opnieuw aanmaken vna het hoofddocument en het opnieuw invoegen van de
subdocumenten het minste werk met zich meebrengt.

David
.
Jeroen
2010-01-26 21:28:24 UTC
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Echter heb ik alle documenten al
die ik wil gaan gebruiken en kan ik mijn wensen niet in de kop en
voettekst verwerken. De tekst die ik wil overnemen kan op iedere
willekeurige(vooraf aangegeven) plek in de subdocumenten komen.

Ik ben al eens bezig geweest met bladwijzers maar kreeg dit niet naar
wens in de subdocumenten (wel in een en hetzelfde document).
.
Dave
2010-01-27 09:58:01 UTC
Jeroen,

Ik reageer even op hetvolgende van je eerste post. Als ik het goed begrepen
heb, ging het jou om het plaatsen van standaard gegevens op blz. 1 en die
verderop terug te kunnen brengen in subdocumenten. Ik heb een hoofddocument
met inmiddels 87 subdocumenten er in. Ik kan op blz. 1 (eigenlijk ongeacht
welke blz., maar goed ) een stuk tekst of een alinea (of meerdere) selecteren
en daar een bladwijzer voor maken (bij Word 2003 voor PC is dat Invoegen /
Bladwijzer) en bijv. de naam "Titel" geven. Verderop in een subdocument kan
ik kiezen voor Invoegen / Verwijzing / Kruisverwijzing en in het
dialoogscherm kiezen voor bladwijzer en bladwijzer tekst en vervolgens een
bladwijzer kiezen die ongeacht waar in het werkstuk voorkomt. De tekst in die
bladwijzer wordt netjes geplaatst. Ik veronderstel dat alle subdocumenten
uitgevouwen moeten zijn om dit te kunnen bewerkstelligen, maar dat lijkt me
logisch. M.a.w.: bij mij werkt dat voorstel in ieder geval perfect.
Vooropgesteld dat ik je bedoeling goed heb ingeschat/begrepen.

Het is overigens ook mogelijk om de gegevens op de laatste blz. te plaatsen,
bladwijzers te geven en ze zijn op eerdere blz. van het document ook te
kiezen. Misschien dat dat een oplossing is voor het feit dat je anders een
"ongewenste" pagina aan het begin van je werk hebt staan, die de pagina
nummering in de war schopt?

Als je het heel mooi wilt maken, dan maak je van die eerste blz. een aparte
sectie, voeg je Formulier velden in en beveilig je alleen die sectie. Elk
formulierveld kun je een bladwijzer geven/toewijzen (als je er geen toewijst
krijgt hij toch een bladwijzer: Tekst1, Tekst2, enz.). Deze velden kun je dan
echt (laten) invullen en de gegevens kun je verderop herhalen. Ziet er
professioneel uit. :-)

David
.
Jeroen
2010-01-27 18:01:52 UTC
Nogmaals dank voor het antwoord. Het doel is dat ik nu allemaal losse
templates heb die ik afzonderlijk invul. In de templates komt steeds
dezelfde informatie terug maar niet steeds op dezelfde plaats. Ik wil
nu een groep templates als sub documenten in een hoofddocument
plaatsen. In het hoofddocument komt dan een soort invulblad waarvan de
ingevulde teksten automatisch overgenomen moeten worden in de
subdocumenten. 1 tekst uit het invulblad kan op meerdere plaatsen
nterug komen. Als er dan een tekst in het hoofddocument verandert wil
ik dat de tekst in de subdocumenten geupdate worden.

Ik wil een leeg document waar de subdocumenten al in zitten. Ik wil dan
bv per klant dit document invullen en niet steeds een nieuwe hoofd en
subdocument maken.
Ik ga er maar eens mee aan de gang. Ik ben al bezig geweest maar krijg
het include tekst niet goed voor elkaar. Nog even proberen dus.
.
Dave
2010-01-28 19:46:01 UTC
Jeroen,

Ik denk dat ik het begin te snappen.
Je kunt natuurlijk niet een hoofddocument hebben met allemaal templates
(sjablonen). Je kunt wel een document maken en dat opslaan als een sjabloon.
Is het mogelijk om een hoofddocument met z'n subdocument op te slaan als
sjabloon. Dat moet je uit zien te vinden. Gebruik je "hoofddocumen"t en
"subdocumenten" wel op de manier zoals ik het begrijp? Via Beeld / Overzicht
subdocumenten invoegen?

Afgezien daarvan, moet het met fomuliervelden mogelijk zijn om te bereiken
wat jij wilt - ongeveer. Een voorblad dat een beveiligde sectie is met
allemaal teksvakken (vanuit de werkbalk formulieren) die je een voor een een
zinvolle bladwijzernaam geeft.
In alle locaties waar jij dat wilt breng je de gegevens op dat voorblad
terug met Invoegen / Verwijzing / Kruisverwijzing / Bladwijzer en
bladwijzertekst.

Het enige wat jij beschrijft dat niet automatisch werkt, is dat de
bladwijzers verderop in het doc niet bijgewerkt worden meteen als jij de
velden in het formulier invult. Velden worden 1) handmatig bijgewerkt (Ctrl a
en dan F9), hoewel dat de velden in een kop- of voettekst niet bijwerkt. 2)
Als in Extra / Opties / en het tabblad afdrukken de optie Velden bijwerken
AANgevinkt staat, worden velden ook bijgewerkt wanneer je kiest voor de
Afdrukvoorbeeld knop. Je kunt zonder naar een resultaat te kijken meteen op
sluiten drukken, de velden zijn nu allemaal bijgewerkt. 3) Je kunt Word
impliciet vertrouwen (als die velden bijwerken optie AAN staat gevinkt) om
altijd netjes de velden bij te werken voordat er afgedrukt wordt; zelfs als
je maar kiest om maar 1 blz. af te drukken.

Het is evt. mogelijk om in een macrotje op te nemen dat Afdrukvoorbeelt en
Sluiten worden gekozen. Dit zou je dan als knop onder dat voorblad kunnen
plaatsen. Of in de Eigenschappen van het laatste veld op dat voorblad kun je
opgeven dat die macro wordt gestart. Hoop werk voor iets wat met twee klikken
te realiseren is EN bij verspreiding van dit document naar andere
werkstations/computers krijg je te maken met de macrobeveiliging. Hier zijn
systeembeheerders zelden blij mee.

David